8 Tips på hur man blir en piggare människa!

Mörkret, den grå himmelen och den eviga cirkeln utav regn, snö, slask och is känns som en evig cirkel som aldrig kommer ta slut.
Trots att vi går emot ljusare dagar och solen går inte ned förrän klockan 17 nu på många håll i Sverige så kan inte jag vara den enda som har känt mig trött, deppig och kanske blivit allmänt slöare under dagarna.
Så hur ändrar man detta? Hur får man mer energi på veckodagarna då ens lediga tid spenderas oftast när det blir mörkt? När helgerna är enda tiden som man får dagljus och kanske känner sig lite piggare och gladare på livet?

Här kommer lite tips på hur man blir piggare under dagarna! 

1. Sitt aldrig längre ner än 1 timme. 

Det kanske låter lite fjantigt men även självklart, men att sitta ner ger inte bara i regel dålig hållning. Din andning påverkas och din puls saktas ned. För mycket stillasittande kan orsaka sjukdomar visar viss forskning. Varje timma borde du ställa dig upp och gå runt i minst 2 minueter. Sitter du vid en datorskärm under dagen längre perioder så ska du titta bort emellanåt för att låta ögon vila. Skärmens ljus är ansträngande och du blir mindre alert efter en längre tids exponering.

2. Skit i Powernaps, ta en längre tupplur 

Powernaps är för mig något jag älskar att ta och kan typ längta efter när jag kommer hem att få ta. Men tydligen är detta inte alls bra. Detta för att en powernap aldrig kan ersätta sömnbrist från natten innan; Det man gör är att man helt enkelt lurar hjärnan att man är utvilad med en powernap fast man ej är det En studie från University of Utah menar däremot att 40 minuter är den optimala tiden för att återfå energi; det ska enligt studien öka din vakenhet och prestation att sova i 40 minuter.

3. Ät sockersnåla snacks 

Är det något jag älskar att ta så är det en bit choklad eller något sött när jag är trött. Man borde ha lärts sig i skolan att socker i stort sett är djävulen själv, och det gäller även när det kommer till dina mellanmål. Äter du snacks med för mycket socker kommer du att bli pigg i ungefär 20 minuter för att sedan krascha. Känner någon igen sig? . Testa istället att äta naturell yoghurt/kvarg med en näve nötter eller färsk frukt, eller minimorötter. Kanske en riskaka eller liknande istället. Motstå frestelsen att äta något sött.

4. Var aktiv och träna minst 30 minuter var dag! 

Detta kanske är självklart för många och kanske inte alls självklart för vissa. Ett ''trist'' tips men regelbunden träning är det bästa man kan göra för att vara piggare på dagarna. Rådet från forskare är att man ska hinna träna minst 30 minuter per dag. Det kan vara allt från en promenad ute till att träna på gymmet om man vill det. Att få 30 minuter fysisk arbete per dag kommer göra stor skillnad, speciellt om du kanske inte rör dig så mycket i vanliga fall.

5. Stanna borta från Kaffe, Vin och Choklad. 

Har du svårt att somna på kvällar liksom mig? Ja då ska du skippa kaffe, rödvin och choklad redan efte rlunchtid. Forskning visar att många sömnproblem är länkade till kost, och just kaffe, rödvin och choklad är extra dåliga om du har svårt att somna. Måste du konsumera något av det efter lunch går det bra, men inte efter klockan sex på kvällen. Sen vet väl vi alla att alkohol för övrig inte gör en särskilt pigg dagen efter..

6. Skapa en morgonrutin kanske med lite träning 

Rutiner är något av det bästa man kan ha, båda som barn och som vuxna. Vissa är extra pigga på morgonen och vissa som jag kanske inte är det. Det gäller att hushålla med sin energi. Är du piggast på morgonen, ja träna kanske innan jobbet, är du piggast på kvällen, ja träna då. Att träna är något som lägger till endorfiner och kemikalier i blodomloppet som på sikt gör att vi blir piggare.
Gå upp exakt samma tid varje morgon och försök att gå och lägga dig samma tid så kommer du få in en rutin på din sömn och få ut mer utav den.

7. Drick ett glas vatten innan frukost. 

Det kanske låter som en nästa förolämpande simpel sak, men att få i sig ett glas vatten direkt på morgonen innan frukost får dig piggare. Att vara uttorkad kan leda till viss trötthet, och har du inte för vana att klunka vatten mitt i natten är du förmodligen ganska uttorkad på morgonkvisten. Få i dig ett glas vatten och din kropp och ämnesomsättning kommer tacka dig. Även din hud kommer tacka dig och vatten hjälper kroppen att rensa systemet och på morgonen är vi extra mottagliga för detta. Så direkt när du går upp, drick ett stort glas vatten.

8. Sov ensam 

För mig som har en partner så kan det låta som ett straff för många som lever med en partner. Men vi alla vet väl att när vi sover själva så sover vi kanske lite mer ostört. Saker som en partners hand i ansiktet, ett vasst knä i ryggen eller ett alarm som snoozas sju gånger innan sadisten i fråga tar sig ur sängen. Unna dig själv att sova solo, utan partner, barn eller husdjur, och se till att rummet inte är för varmt eller kallt. Skippa också telefonen en timma innan du lägger dig, men det är sen gammalt och har du larm på telefonen lägg telefonen längre bort så du ej kan fiffla med den innan du ska sova.

Funkar verkligen dessa tips Matilda? 

Jag har faktiskt själv testat de flesta av dessa tips, speciellt när det gäller träning. Att nu när jag har tränat regelbundet i 4 veckor 3 ggr i veckan så är jag piggare. När jag går upp samma tid varje morgon så är jag lite mer alert och vaknar nästan precis alltid innan väckarklockan ringer. Dricka vatten har jag gjort sedan länge men börjat nu dricka några klunkar mer än vad jag vanligtvis gör och har även en vattenflaska bredvid mig på jobbet. Sova ensam har jag inte gjort så mycket men jag sover som en stock numera så jag sover nog rätt djupt och ostört. Mina snacks har jag dragit ner på och blivit mycket duktigare på att ta bort socker från min vardag. Tar väldigt sällan powernaps utan har jag somnat så har det varit i en timme innan jag vaknar igen.

Så jag säger bara, testa! Se vad som funkar för dig. Vad är det värsta som kan hända?

Gillar

Kommentarer

Pauline
Pauline,
MatildaWaern
MatildaWaern,
tackar 😊 <3
nouw.com/matildawaern
Matilda Berlin
Matilda Berlin,
Men guuu vilka bra tips!! Är nog körd på punkt 5 och 8 dock, haha! kram fina <3
matildaberlin.se
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229