Få träningsmotivation - 5 tips om nya vanor

Att behålla träningsmotivationen där det är slaskigt och grått ute är kanske inte så enkelt som man tror. Att komma hem efter 8 timmars arbetsdag för att sedan ta sig till gymmet är kanske inte något man är supermotiverat till, iallafall inte jag.
För mig hjälper det att ha en pojkvän som älskar att träna och som peppar mig till att träna, men hur håller man träningsmotivationen uppe?

Här kommer mina tips på hur man kan hålla motivationen upp med hjälp av 5 nya vanor. 

Alla bäckar små: 

Trots att jag har som mål att träna på gymmet 3 dagar varje vecka så betyder det inte att vardagsmotion ska väljas bort.
Genom att lägga in träning i din vardag så kommer du snabbt märka en skillnad. Istället för att ta buss/tunnelbana/bil så ta cykeln eller dina två ben och gå till jobbet? När det finns hiss eller rulltrappa välj istället att ta trapporna. På lunchen ta en promenad om det är fint väder ute. Har du hund så räknas faktiskt alla promenader till vardagsmotion. Städa hemma är också motion, varför inte lägga inte lite träning hemma när du diskar eller liknande? Gör några squats, stretcha när du kollar på din favoritserie. Dessa små saker gör skillnad.

Träna genom att göra saker du mår bra av och som är roligt! 

Bara för att alla dina vänner är löpare så betyder inte det att du måste vara löpare? När du ska hålla träningsmotivationen vid liv så gäller det att välja träningsformer som du tycker är roligt. Älskar du att dansa? Ja då kanske du ska gå på zumba pass? Vill du kombinera avslappning med styrka? Kanske yoga är ett bra val? Är du en naturmänniska? Ja kanske ta powerwalks i skogen eller liknande. Träna genom att göra träningen rolig! Annars kommer motivationen långsamt rinna ut i sanden. Hjärnan upprepar hellre saker som den njuter utav.

Sätt upp realistiska mål ! 

Att bli ''fit'' är inget som sker på en vecka, det är en resa. Du måste tänka vart du vill vara om 3 månader, 6 månader eller 1 år. Låt den bilden i huvudet vara din morot och sätt upp mål som du realistiskt kan uppfylla. Börja långsamt och trappa upp. Skriv ett träningsschema där du varje söndag planerar din träning för vecka. På så sätt blir det enklare att veta varje dag vad du ska träna. Bocka av din träning varje gång du tränar så kanske det lättare blir av? Allt är roligare med checklistor!

VILA 

Kroppen behöver återhämta sig och muskler byggs faktiskt när du vilar. Så planera in vila är jätteviktigt. På dina vilodagar så lägg in 15 minuter varje dag till avslappning. Exempelvis när du kommer hem från jobbet, sätt på musik du älskar som är lugn, varva ner genom att ligga ner på golvet och bara känn nuet. Låt tankarna vara tomma och slappna bara av. Vila är viktigt för själen.

Träning på helgerna 

När helgen kommer så kanske inte du ska vara på gymmet en lördagkväll eller tidig söndagmorgon, njut av den ljusa dagen.
Det är bara på helgerna när man jobbar heltid på dagarna som man kan njuta av en promenad i solen, när det är fint väder, välj bort gymmet och ta en långpromenad i solen. Solen gör underverk för dig, att vara ute när det är dagsljus är så viktigt. Och vill du endå gymma, ja ta en promenad till gymmet och sen hem.

Att skapa nya vanor tar tid.

Att börja med nya vanor tar tid. De sägs att det tar 66 dagar att skapa en ny vana. Så detta är en resa. Sätt mål, se till att dem är realistiska och ha en bild om vart du vill vara om 3 månader, 6 månader eller 1 år. Ta före och efter bilder så de dagar du känner du inte ser någon förändring faktiskt kan kolla tillbaka på resan du gör. Ha roligt under tiden. Träning ska inte vara något du måste göra utan något du vill göra och det är faktiskt en investering i dig själv.

Jag är nu inne på min fjärde vecka med att träna 3 dagar i veckan och med dessa 5 tips försöker även jag ändra mitt tänk för att få in bättre vanor. Så peppad på att göra skillnad och investera i mig själv!

Gillar

Kommentarer

Hannativeskog
Hannativeskog,
MatildaWaern
MatildaWaern,
celinelundqvists
celinelundqvists,
Så bra tips! Särskilt det om att göra något som man tycker är roligt! Man ska ju inte tvinga sig till gymmet t.ex om man hatar att vara där!
nouw.com/celinelundqvists
MatildaWaern
MatildaWaern,
Nej, varför göra något man inte blir glad av att göra, då får man hitta en tränignsform som man gillar 😊
nouw.com/matildawaern
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229